Tamadun India.
1. Sistem pemerintahan Empayar Maurya
2. Perluasan empayar Chandragupta Maurya
1. Jelaskan sistem pemerintahan Empayar Maurya di India?
Tema
|
Fakta
|
Beraja
|
Sistem pemerintahan beraja dengan raja mengamalkan kuasa mutlak
|
Kukuh
|
Kedudukan raja diperkukuhkan dengan pelbagai bentuk upacara ritual
|
yang berasaskan kepercayaan bahawa raja itu adalah suci dan harus dihormati
| |
Penasihat
|
Golongan Brahmin bertindak sebagai penasihat kepada raja
|
Ksyatria
|
Golongan Ksyatria yang menjadi pemerintah tertinggi serta merupakan golongan
dominan
|
Maharaja
|
Chandragupta Maurya telah membentuk empayar Maurya dengan menyatukan kerajaan-
kerajaan kecil di India dan mengubah status raja kepada maharaja
|
Pataliputra
|
Empayar Maurya meliputi kawasan dari Teluk Benggala hingga ke Pergunungan Hindu
Kush dengan ibu negaranya terletak di Pataliputra
|
Asoka
|
Zaman kegemilangan Dinasti Maurya semasa pemerintahan Maharaja Asoka kerana berjaya menamatkan Perang Saudara
|
2 Bagaimanakah Chandragupta Maurya melaksanakan dasar perluasan empayar tamadun India?
Tema
|
Fakta
|
Tentera
|
mewujudkan pasukan tentera yang besar iaitu 600 ekor gajah, 1000 orang tentera berkuda dan 10,000 orang infantri.
|
Kuasai
|
menguasai seluruh India Utara
|
Kukuh
|
mengukuhkan kedudukannya
|
Takluk
|
menakluk Punjab
|
Tewas
|
Menewaskan Suleceus yang memerintah empayar Sulecid di Syiria dan sempadan India Barat.
|
Huraikan ciri-ciri pendidikan Zaman Vedik dalam Tamadun India
Tema
|
Fakta
|
Agama
|
Mementingkan keagamaan
|
Hindu
|
Agama Hindu sebagai teras
|
Lelaki
|
Didominasi oleh kaum lelaki
|
Wanita
|
Kaum wanita tidak mempunyai ruang menerima pendidikan
|
Kitab
|
Pendidikannya memberi tumpuan pembelajaran kitab-kitab veda
|
Sanskrit
|
BahasaSanskrit merupakan medium pengajaran penting
|
Hafalan
|
Kaedah hafalan digunakan untuk mendalami kitab-kitab veda
|
Teras
|
Pendidikan yang berteraskan agama Hindu dan Buddha
|
Istana
|
Pendidikan peringkat awal diberikan di istana dan di rumah
|
Tinggi
|
Pendidikan tinggi diberikan di Kolej Brahma
|
Universiti
|
Lahir universiti agama Buddha, iaitu Nalanda
|
Terangkan tujuan pendidikan dalam tamadun India
Tema
|
Fakta
|
Hadapi
|
untuk menyediakan manusia menghadapi hari selepas mati
|
Sempurna
|
Segala hukuman agama harus dipelajari supaya mereka dapat hidup
sempurna dengan nilai-nilai murni yang diajar oleh agama
|
Brahmin
|
untuk capai taraf sebagai Brahmin yang berpendidikan,
|
Sains
|
Pendidikan juga untuk meningkatkan ilmu sains.
|
Ilmu
|
Pendidikan di India bertujuan untuk menambah ilmu
|
Butahuruf
|
bertujuan mengatasi butahuruf
|
Jawatan
|
Pendidikan juga untuk mendapatkan jawatan dalam pemerintahan.
|
Terangkan aspek penekanan dalam pendidikan di dalam Tamadun India
Tema
|
Fakta
|
Agama
|
Mementingkan keagamaan dan agama Hindu
|
Kitab
|
Pendidikannya memberi tumpuan pembelajaran kitab-kitab veda
|
Hafal
|
seseorang harus menghafal pelbagai buku agama khususnya veda
|
Ritual
|
Menghafal peraturan ritual, mentera, dan lagu-lagu agama.
|
Saintifik
|
Mereka juga harus belajar karya sainstifik dan falsafah
|
Kegiatan ekonomi di India
Tema
|
Fakta
|
Pelabuhan
|
Tamralipti, Ghantashala,Kadura, Broach, Chual,Kalyan.Cambay
|
dagangan
|
Senjata,gading gajah,emas,berlian ,mutiara.
|
Perusahaan
|
pengeluaran tekstil, kain kapas ,sutera.,barang emas, mutiara , batu permata.
|
Hubungan
|
Hubungan antara kerajaan Maurya dengan Macedonia, Sri langka, rantau Asia Tenggah dan Asia Tenggara.
|
Maritim
|
Sejak tahun 100M, perdagangan maritim antara India dengan Alam Melayu
|
Nyatakan tentang Sresthin yang terdapat di India
TEMA
|
FAKTA
|
persatuan
|
persatuan perdagangan dan perusahaan
|
Bandar
|
wujud disetiap bandar
|
Tukang
|
contoh persatuan itu ialah persatuan tukang kayu, tukang logam, tukang kulit
|
kawal
|
Matlamatnya untuk mengawal harga, kualiti barang, dan gaji pekerja.
|
Undang-undang
|
Undang-undang telah digubal untuk mengawal persataun.
|
Raja
|
Pelaksanaan undang-undang telah diawasi oleh raja.
|
Kemajuan yang dicapai dalam bidang perdagangan tamadun India.
Tema
|
Fakta
|
perdagangan
|
Aktiviti perdagangan mengalami perkembangan pesat
|
Dalam
|
Perdagangan di dalam wilayah India
|
Luar
|
dan perdagangan luar
|
Contoh
|
seperti Makedonia,Sri Lanka, rantau Asia Tenggah dan Asia Tenggara.
|
Pusat
|
Pusat Perdagangan iaitu Anga, Kalinga, dan Karusa
|
Hasil
|
yang menghasilkan senjata,gading gajah, emas, berlian dan mutiara.
|
Pelabuhan
|
Mempunyai pelabuhan menghubungkan India dengan Negara luar
|
Contoh
|
seperti Tamralipti, Ghantashala, Kadura, Broach, Chaul, kalian dan Cambay.
|
Persatuan
|
Di setiap bandar wujud persatuan perdagangan dan perusahaan yang dikenali sebagai sresthin antaranya persatuan tukang kayu, tukang logam dan tukang kulit.
|
Matlamat
|
Matlamat persatuan adalah untuk mengawal harga, kualiti barangan dan gaji pekerja.
|
Undang2
|
Raja menggubal undang-undang untuk mengawasi perjalanan persatuan perdagangan.
|
Dasar
|
Dasar kewangan dan ekonomi yang sistematik
|
Matawang
|
menggunakan mata wang sebagai medium jual beli.
|
Bentuk
|
Contoh bentuk mata wang emas dan dikenali sebagai dinar, wang perak dan wang daripada cangkerang siput.
|
perusahaan
|
Terdapat sektor perusahaan seperti pengeluaran tekstil, kain kapas, sutera,
|
Barangan
|
perusahaan yang berasaskan barangan emas, mutiara dan batu permata.
|
Cukai
|
Pelbagai jenis cukai dikenakan terhadap pelbagai hasil perdagangan / hasil pertanian dan buah-buahan
|
Sara
|
Cukai dipungut untuk menyara anggota tentera, para pentadbir dan raja.
|
Alam
|
Perdagangan dengan Alam Melayu telah berkembang untuk mendapatkan hasil seperti rempah, bedak wangi, gading gajah, dan besi.
|
China
|
Dari China pula seperti tekstil, tembikar, barang kaca, dan minyak wangi.
|
Mengapakah ekonomi Tamadun India berkembang dengan pada abad ketiga SM?
Tema
|
Fakta
|
Dalam
|
Perdagangan dalaman di wilayah India
|
Luar
|
Perdagangan dengan Negara luar dengan Macedonia, Sri Lanka, AsiaTengah, Asia Tenggara
|
Pelabuhan
|
Terdapat pelabuhan penting seperti Tamralipti
|
Sresthin
|
Wujud persatuan perdagangan dan perusahaan / Sresthin / Persatuan tukang kayu / tukang logam / tukang kulit
|
Kawal
|
Persatuan mengawal harga barangan / kualiti barangan / gaji pekerja
|
Undang2
|
Undang-undang digubal untuk mengawal persatuan
|
Raja
|
Raja mengawasi pelaksanaan undang-undang
|
Mata wang
|
Mata wang emas digunakan sebagai medium jual beli
|
Dasar
|
Dasar kewangan dan ekonomi yang sistematik
|
perusahaan
|
Terdapat sektor perusahaan tekstil seperti kain kapas dan sutera , barang kemas seperti emas, batu permata dan mutiara
|
Cukai
|
Pelbagai jenis cukai dikenakan spt hasil pertanian dan buah-buahan
|
Maritim
|
Perdagangan maritim dijalankan dengan Alam Melayu, China, Rom dan Sri Lanka
|
Berdasarkan pencapaian tamadun India, bagaimanakah anda boleh meningkatkan perkembangan ekonomi negara kita?
Tema
|
Fakta
|
Inovatif
|
bersikap inovatif
|
Usaha
|
berusaha membaiki dan meningkatkan kehidupan sedia ada
|
Aman
|
mewujudkan sebuah negara yang aman
|
Adil
|
mewujudkan sistem pemerintahan mestilah kuat dan adil
|
Sistematik
|
mempunyai corak sistem pemerintahan yang sistematik seperti demokrasi atau republik
|
Wibawa
|
menjadi pemerintah yang berwibawa
|
Lampau
|
meneliti dan menghayati perubahan/ kemajuan yang telah berlaku dalam masyarakat lampau
|
Apakah kepentingan bahasa Sanskrit pada zaman vedik dalam tamadun India.
Tema
|
Fakta
|
Bahasa
|
Melahirkan bahasa Hindi, Urdu, Punjabi, Kasmini dsb
|
Utama
|
Sebagai bahasa utama zaman Vedik
|
Penulisan
|
Mempengaruhi perkembangan bidang penulisan
|
Kesusasteraan
|
Mempengaruhi perkembangan bidang kesusteraan
|
Apakah kesan peristiwa Perang Kalinga pada tahun 261 S.M terhadap Maharaja Asoka?
Tema
|
Fakta
|
Damai
|
Menekankan perdamaian dan kemajuan sosial
|
Agama
|
Menjalankan penaklukan melalui penyebaran agama Buddha
|
Tentera
|
Tidak menakluk melalui ketenteraan
|
Birokrasi
|
Membentuk pentadbiran birokrasi
|
No comments:
Post a Comment