Saturday 30 March 2013

10 years before independence









Bab 2 tingkatan 4


BAB 2 :          PENINGKATAN TAMADUN

TAMADUN ROM

1.             Fungsi Majlis Perbandaran
2.             Keistimewaan Bandar Pompei
3.             Rom menjadi sebuah republik
4.             Ciri-ciri sistem republik  Rom.
5.             Tugas ahli dewan Senat
6.             Peranan Julius Ceasar
7.             Perkembangaan sistem perundangan
8.             Prinsip – prinsip undang-undang Rom


1
Jelaskan fungsi Majlis Perbandaran dalam tamadun Rom  (ms 40)

Tema
Fakta
Pusat
Menjalankan pentadbiran tanpa gangguan kerajaan pusat
Maju
Memajukan Bandar
Selesa
Keselesaan hidup di Bandar
Terancang
Membina Bandar terancang
kemudahan
Menyediakan pelbagai kemudahan untuk penduduk
Contoh
Bekalan air,sistem pemanas,rumah ibadat,teater,sarkas,tempat berdialog,rumah mandi awam, istana

2
Nyatakan keistimewaan Bandar Pompei (ms 39-40)

Tema
Fakta
Bandar
Bandar contoh
Kemudahan
Pelbagai kemudahan
Contoh
Pejabat, dewan orang ramai, mahkamah, perpustakaan, rumah ibadat , kedai , pintu gerbang ,
Colleseum
Gelanggang tempat pertandingan bagi pahlawan Rom
Penduduk
Penduduk seramai 50 000 orang
Saliran
Sistem saliran bawah tanah yang menyalurkan air melalui paip
Bekal
Membekalkan air kepada penduduk semasa peperangan
Guna
Digunakan untuk perrindustrian dan pengangkutan


3          Nyatakan bagaimana Rom menjadi sebuah republik pada tahun 509 S.M.                                             
Tema
Fakta
Raja
Pemerintahan Rom bermula dengan sistem beraja
Mutlak
Rom diperintah oleh raja berkuasa mutlak daripada keturunan Etruscan
Benci
Pemerintahan secara mutlak  dibenci oleh masyarakat Latin
Patrician
Masyarakat Latin yang dipimpin oleh golongan bangsawan (Patrician) bangun memberontak
Republik
Mereka telah membentuk kerajaan Republik



4          Bagaimanakah amalan sistem republik dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran Rom.                                                                            
Tema
Fakta
Mutlak
Tiada pemerintah berkuasa mutlak
Konsul
Kuasa tertinggi terletak di tangan dua orang konsul.
Imbang
Perlantikan dua orang konsul bertujuan mengimbangkan kuasa
Lantik
Konsul dilantik oleh Dewan Senat.
Senat
Dewan Senat membantu konsul dalam pentadbiran.
Bangsawan
Dewan Senat dianggotai oleh golongan bangsawan.
Undang-undang
Dewan Senat membincangkan hal pentadbiran dan merangka undang-undang.
Praeotor
Ahli Dewan Senat boleh dilantik menjadi konsul dengan syarat 

Menjadi praeotor/ pemerintah tentera terlebih dahulu.
Perhimpunan
Dewan Senat dibantu oleh Dewan Perhimpunan.
Rakyat
Dewan Perhimpunan diwakili oleh semua rakyat Rom.
Lulus

Dewan Perhimpunan bertanggungjawab meluluskan keputusan yang dibuat oleh   
Dewan Senat  

5.         Apakah tugas ahli Dewan Senat dalam sistem republik di Rom pada tahun 509 S.M.?

Tema
Fakta
Dua
Melantik dua orang konsul
Tadbir
Membincang hal-hal pentadbiran negara
Rangka
Merangka perundangan
Keputusan
Menyampaikan keputusan kepada Dewan perhimpunan untuk diluluskan

6
Nyatakan perubahan-perubahan yang dilakukan oleh Julius Caesar terhadap sistem pemerintahan Rom .

Tema
Fakta
Meluaskan
Meluaskan kuasa ke Mecedonia,Yunani, Syam, Mesir, Perancis, Brittania (Britain) dan beberapa kawasan di Jerman.
Pemerintahan
Menjalankan pemerintahan bercorak empayar.
Berpusat
Membentuk pemerintahan berpusat.
Menyatukan
Menyatukan wilayah kecil yang ditaklukinya.
Menamatkan
Menamatkan pemerintahan republik
Menguasai
Menguasai angkatan tentera dan senat.
Diktator
Mengisytiharkan dirinya dikator.
Gelaran
Menggunakan gelaran Maharaja.



7.         Terangkan perkembangan sistem perundangan dalam Tamadun Rom


Tema
Fakta
Bertulis
Undang-undang yang digunakan adalah berbentuk Undang-undang Bertulis
Kanun
Undang-undang yang pertama adalah Hukum Kanun 12
Pahat
Undang-undang ini dipahat pada kayu dan dikenali undang-undang Papan 12
Awam
diletakkan ditempat awam untuk dibaca dan dipatuhi oleh semua rakyat
Cabang
Undang-undang yang disusun itu terdiri daripada 3 cabang
Contoh
undang-undang sivil, undang rakyat dan undang-undang natura
Hak
undang-undang Rom menghormati hak individu untuk mendpatkan perbicaraan yang adil
Bukti
hakim akan menjatuhkan hukuman berdasrkan bukti yang cukup
Kumpul
Maharaja Justinian telah mengumpul,menyatukan dan membukukan undang-undang tersebut
Justinian
Usaha maharaja ini telah melahirkan kod undang-undang Rom yang  dikenali undang-undang Justinian


8.         Nyatakan prinsip- prinsip penting undang-undang Rom

Tema
Fakta
Sama
semua manusia sama disisi undang
Bukti
seseorang tidak bersalah sehingga terbukti bersalah
Adil
keadilan terhadap setiap individu
Hukuman
hukuman berdasarkan bukti yang cukup
Bicara
setiap individu berhak mendapat perbicaraan yang adil

9          Pada pendapat anda apakah kepentingan undang-undang kepada sesebuah masyarakat


Tema
Fakta
Tingkah laku
mengawal tingkahlaku manusia
Aman
mewujudkan kehidupan yang aman dan sejahtera
Sistematik
mewujudkan kehidupan yang sistematik
Harmoni 
Menjamin keharmonian manusia dan masyarakat
Licin
melicinkan pentadbiran
Selamat
menjaminkan keselamatan dalam negeri
Masalah
Mengatasi permasalahan yang berlaku dalam masyarakat
Liar
Membendung tindakan liar manusia

Mana-mana yang munasabah

10         Jelaskan peranan Augustus Caesar  sebagai pemerintah Rom

Tema
Fakta
Luas
Menjalankan dasar perluasan kuasa
Warisan
Mewajibkan pemerintahan secara warisan
Empayar
Mengasaskan empayar Rom
Diktator
Memerintah secara diktator


Tips belajar sejarah dengan berkesan



Kaedah Awwal :

Sediakan buku teks dan buku latihan Sejarah bersama-sama. Sila baca buku teks Sejarah tak kira bab mana pun dan baca sampai terlelap+tertidur+terlena+terbuai mimpi. Baca dan jangan hafal. Bila korang tersedar kembali, terus buat latihan.
Kaedah Sanian :
Buat latihan Sejarah mengikut bab sebanyak yang mungkin tanpa menyemak jawapan di buku teks atau sebagainya. Kalau tak reti jawab pun hentam je, takde hal punya. Buat sampai kalian semua tertidur. Bila tersedar kembali, baca buku teks Sejarah berkaitan dengan bab soalan yang dijawab. Tak perlu nak buka soalan tu balik, just tumpukan perhatian pada pembacaan buku teks. Korang akan tau kenapa cikgu suruh buat bendalah ni.
Kaedah Sulasa’ :
Buatkan perasaan cikgu Sejarah anda terbakar+mendidih+tercabar dengan soalan2 tak masuk akal berkaitan Sejarah…hehehe…maksud cikgu,korang kene rajin bertanya kenapa??Mengapa?? kepada cikgu2 sejarah korang.Contohnya, kenapa Sultan Melaka dan seluruh sultan-sultan di Tanah Melayu dulu ada kuasa mutlak??ataupun kenapa tentera Jepun yg datang Malaya suka merogol orang??..Barulah ada suasana diskusi dalam kelas..
Kaedah Arbaah :
Korang dah kena start buat latihan Sejarah atau soalan Sejarah past year. Mana nak cari?? tanya cikgu Sejarah kalian mahupun belilah di kedai2 buku berdekatan. pastikan bagi pelajar yang bakal menduduki PMR dan SPM, cuba selesaikan soalan-soalan sejarah 10 tahun yang lepas. Buat berulang2 ye.

Bab 2 tingkatan 4


Tamadun India.


1.             Sistem pemerintahan Empayar Maurya
2.             Perluasan empayar Chandragupta Maurya

1.             Jelaskan sistem pemerintahan Empayar Maurya di India?
           
                                                                                                           
Tema
Fakta
Beraja
Sistem pemerintahan beraja dengan raja mengamalkan kuasa mutlak
Kukuh
Kedudukan raja diperkukuhkan dengan pelbagai bentuk upacara ritual                                  

yang berasaskan kepercayaan bahawa raja itu adalah suci dan harus dihormati
Penasihat
Golongan Brahmin bertindak sebagai penasihat kepada raja
Ksyatria

Golongan Ksyatria yang menjadi pemerintah tertinggi serta merupakan             golongan  
dominan
Maharaja

Chandragupta Maurya telah membentuk empayar Maurya dengan menyatukan kerajaan-
kerajaan kecil di India dan mengubah status raja kepada maharaja
Pataliputra

Empayar Maurya meliputi kawasan dari Teluk Benggala hingga ke Pergunungan Hindu   
Kush dengan ibu negaranya terletak di Pataliputra
Asoka               

 Zaman kegemilangan Dinasti Maurya semasa pemerintahan Maharaja  Asoka kerana berjaya menamatkan Perang Saudara

2          Bagaimanakah Chandragupta Maurya melaksanakan dasar perluasan empayar tamadun India?
Tema
Fakta
Tentera
mewujudkan pasukan tentera yang besar iaitu 600 ekor gajah, 1000 orang tentera  berkuda dan 10,000 orang infantri.   
Kuasai
menguasai seluruh India Utara
Kukuh
mengukuhkan kedudukannya
Takluk
menakluk Punjab
Tewas
Menewaskan Suleceus yang memerintah empayar Sulecid di Syiria dan sempadan India  Barat.  

Huraikan ciri-ciri pendidikan Zaman Vedik dalam  Tamadun India      
           
Tema
Fakta
Agama
Mementingkan keagamaan
Hindu
Agama  Hindu sebagai teras
Lelaki
Didominasi  oleh kaum lelaki
Wanita
Kaum wanita tidak mempunyai ruang menerima pendidikan
Kitab
Pendidikannya memberi tumpuan pembelajaran kitab-kitab veda
Sanskrit
BahasaSanskrit merupakan medium pengajaran penting
Hafalan
Kaedah hafalan digunakan untuk mendalami kitab-kitab veda
Teras
Pendidikan yang berteraskan agama Hindu dan Buddha
Istana
Pendidikan peringkat awal diberikan di istana dan di rumah
Tinggi
Pendidikan tinggi diberikan di Kolej Brahma
Universiti
Lahir universiti agama Buddha, iaitu Nalanda

Terangkan tujuan pendidikan dalam tamadun India

Tema
Fakta
Hadapi
untuk menyediakan manusia menghadapi hari selepas mati
Sempurna
Segala hukuman agama harus dipelajari supaya mereka dapat hidup
      sempurna dengan nilai-nilai murni yang diajar oleh agama
Brahmin
untuk capai taraf sebagai Brahmin yang berpendidikan,
Sains
Pendidikan juga untuk meningkatkan ilmu sains.
Ilmu
Pendidikan di India bertujuan untuk menambah ilmu
Butahuruf
bertujuan  mengatasi butahuruf
Jawatan
Pendidikan juga untuk mendapatkan jawatan dalam pemerintahan.

Terangkan aspek penekanan dalam pendidikan di dalam Tamadun India

Tema
Fakta
Agama
Mementingkan keagamaan dan agama Hindu
Kitab
Pendidikannya memberi tumpuan pembelajaran kitab-kitab veda
Hafal
seseorang harus menghafal pelbagai buku agama khususnya veda
Ritual
Menghafal peraturan ritual, mentera, dan lagu-lagu agama.
Saintifik
Mereka juga harus belajar karya sainstifik dan falsafah


Kegiatan ekonomi di India

Tema
Fakta
Pelabuhan
Tamralipti, Ghantashala,Kadura, Broach, Chual,Kalyan.Cambay
dagangan
Senjata,gading gajah,emas,berlian ,mutiara.
Perusahaan
pengeluaran tekstil, kain kapas ,sutera.,barang emas, mutiara , batu permata.
Hubungan
Hubungan antara kerajaan Maurya dengan Macedonia, Sri langka, rantau Asia Tenggah dan Asia Tenggara.
Maritim
Sejak tahun 100M, perdagangan maritim antara India dengan Alam Melayu
           


Nyatakan tentang Sresthin yang terdapat di India

TEMA
FAKTA
persatuan
persatuan perdagangan dan perusahaan
Bandar
wujud disetiap bandar
Tukang
contoh  persatuan itu ialah persatuan tukang kayu, tukang logam, tukang kulit 
kawal
Matlamatnya untuk mengawal harga, kualiti barang, dan gaji pekerja.
Undang-undang
Undang-undang telah digubal untuk mengawal persataun.
Raja
Pelaksanaan undang-undang telah diawasi oleh raja.











Kemajuan yang dicapai dalam bidang perdagangan tamadun India.
           
Tema
Fakta
perdagangan
Aktiviti perdagangan mengalami perkembangan pesat
Dalam
Perdagangan di dalam wilayah India
Luar
dan perdagangan luar
Contoh
seperti Makedonia,Sri Lanka, rantau Asia Tenggah dan Asia Tenggara.
Pusat
Pusat Perdagangan iaitu Anga, Kalinga, dan Karusa
Hasil
yang menghasilkan senjata,gading gajah, emas, berlian dan mutiara.
Pelabuhan
Mempunyai pelabuhan  menghubungkan India dengan Negara luar
Contoh
seperti Tamralipti, Ghantashala, Kadura, Broach, Chaul, kalian dan Cambay.
Persatuan
Di setiap bandar wujud persatuan perdagangan dan perusahaan yang dikenali sebagai sresthin antaranya persatuan tukang kayu, tukang logam dan tukang kulit.
Matlamat
Matlamat persatuan adalah untuk mengawal harga, kualiti barangan dan gaji pekerja.
Undang2
Raja menggubal undang-undang untuk mengawasi perjalanan persatuan perdagangan.
Dasar
Dasar kewangan dan ekonomi yang sistematik
Matawang
menggunakan mata  wang sebagai medium jual beli.
Bentuk
Contoh bentuk mata wang emas dan dikenali sebagai dinar, wang perak dan wang daripada cangkerang siput.
perusahaan
Terdapat sektor perusahaan seperti pengeluaran tekstil, kain kapas, sutera,
Barangan
perusahaan yang berasaskan barangan emas, mutiara dan batu permata.
Cukai
Pelbagai jenis cukai dikenakan terhadap pelbagai hasil perdagangan  / hasil pertanian dan buah-buahan
Sara
Cukai dipungut untuk menyara anggota tentera, para pentadbir dan raja.
Alam
Perdagangan dengan Alam Melayu telah berkembang untuk mendapatkan hasil seperti rempah, bedak wangi, gading gajah, dan besi.
China
Dari China pula seperti tekstil, tembikar, barang kaca, dan minyak wangi.


Mengapakah ekonomi Tamadun India  berkembang dengan pada abad ketiga SM?

Tema
Fakta
Dalam
Perdagangan dalaman di wilayah India
Luar
Perdagangan dengan Negara luar dengan Macedonia, Sri Lanka, AsiaTengah, Asia Tenggara
Pelabuhan
Terdapat pelabuhan penting seperti Tamralipti
Sresthin
 Wujud persatuan perdagangan dan perusahaan / Sresthin / Persatuan tukang kayu / tukang logam / tukang kulit
Kawal
 Persatuan mengawal harga barangan / kualiti barangan / gaji pekerja
Undang2
Undang-undang digubal untuk mengawal persatuan
Raja
Raja mengawasi pelaksanaan undang-undang
Mata wang
Mata wang emas digunakan sebagai medium jual beli
Dasar
Dasar kewangan dan ekonomi yang sistematik
perusahaan
Terdapat sektor perusahaan tekstil seperti kain kapas dan sutera , barang kemas seperti emas, batu permata dan  mutiara
Cukai
Pelbagai jenis cukai dikenakan spt hasil pertanian dan buah-buahan
Maritim
 Perdagangan maritim dijalankan dengan Alam Melayu, China, Rom dan Sri Lanka

Berdasarkan pencapaian tamadun India, bagaimanakah anda boleh meningkatkan perkembangan ekonomi negara kita?

Tema
Fakta
Inovatif
 bersikap inovatif
Usaha
 berusaha membaiki dan meningkatkan kehidupan sedia ada
Aman
 mewujudkan sebuah negara yang aman
Adil
 mewujudkan sistem pemerintahan mestilah kuat dan adil
Sistematik
 mempunyai corak sistem pemerintahan yang sistematik seperti  demokrasi atau republik
Wibawa
 menjadi pemerintah yang berwibawa
Lampau
 meneliti dan menghayati perubahan/ kemajuan yang telah berlaku  dalam masyarakat lampau


Apakah kepentingan bahasa Sanskrit pada zaman vedik dalam tamadun India.
                                                                                                                       
Tema
Fakta
Bahasa
Melahirkan bahasa Hindi, Urdu, Punjabi, Kasmini dsb
Utama
Sebagai bahasa utama zaman Vedik
Penulisan
Mempengaruhi perkembangan bidang penulisan
Kesusasteraan
Mempengaruhi perkembangan bidang kesusteraan
                       

Apakah kesan peristiwa Perang Kalinga pada tahun 261 S.M terhadap Maharaja Asoka?

Tema
Fakta
Damai
Menekankan perdamaian dan kemajuan sosial
Agama
Menjalankan penaklukan melalui penyebaran agama Buddha
Tentera
Tidak menakluk melalui ketenteraan
Birokrasi
Membentuk pentadbiran birokrasi