Saturday 30 March 2013
Bab 2 tingkatan 4
BAB 2 : PENINGKATAN TAMADUN
TAMADUN ROM
1. Fungsi Majlis Perbandaran
2. Keistimewaan Bandar Pompei
3. Rom menjadi sebuah republik
4. Ciri-ciri sistem republik Rom.
5. Tugas ahli dewan Senat
6. Peranan Julius Ceasar
7. Perkembangaan sistem perundangan
8. Prinsip – prinsip undang-undang Rom
1
|
Jelaskan fungsi Majlis Perbandaran dalam tamadun Rom (ms 40)
| |
Tema
|
Fakta
| |
Pusat
|
Menjalankan pentadbiran tanpa gangguan kerajaan pusat
| |
Maju
|
Memajukan Bandar
| |
Selesa
|
Keselesaan hidup di Bandar
| |
Terancang
|
Membina Bandar terancang
| |
kemudahan
|
Menyediakan pelbagai kemudahan untuk penduduk
| |
Contoh
|
Bekalan air,sistem pemanas,rumah ibadat,teater,sarkas,tempat berdialog,rumah mandi awam, istana
| |
2
|
Nyatakan keistimewaan Bandar Pompei (ms 39-40)
| |
Tema
|
Fakta
| |
Bandar
|
Bandar contoh
| |
Kemudahan
|
Pelbagai kemudahan
| |
Contoh
|
Pejabat, dewan orang ramai, mahkamah, perpustakaan, rumah ibadat , kedai , pintu gerbang ,
| |
Colleseum
|
Gelanggang tempat pertandingan bagi pahlawan Rom
| |
Penduduk
|
Penduduk seramai 50 000 orang
| |
Saliran
|
Sistem saliran bawah tanah yang menyalurkan air melalui paip
| |
Bekal
|
Membekalkan air kepada penduduk semasa peperangan
| |
Guna
|
Digunakan untuk perrindustrian dan pengangkutan
| |
3 Nyatakan bagaimana Rom menjadi sebuah republik pada tahun 509 S.M.
Tema
|
Fakta
|
Raja
|
Pemerintahan Rom bermula dengan sistem beraja
|
Mutlak
|
Rom diperintah oleh raja berkuasa mutlak daripada keturunan Etruscan
|
Benci
|
Pemerintahan secara mutlak dibenci oleh masyarakat Latin
|
Patrician
|
Masyarakat Latin yang dipimpin oleh golongan bangsawan (Patrician) bangun memberontak
|
Republik
|
Mereka telah membentuk kerajaan Republik
|
4 Bagaimanakah amalan sistem republik dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran Rom.
Tema
|
Fakta
|
Mutlak
|
Tiada pemerintah berkuasa mutlak
|
Konsul
|
Kuasa tertinggi terletak di tangan dua orang konsul.
|
Imbang
|
Perlantikan dua orang konsul bertujuan mengimbangkan kuasa
|
Lantik
|
Konsul dilantik oleh Dewan Senat.
|
Senat
|
Dewan Senat membantu konsul dalam pentadbiran.
|
Bangsawan
|
Dewan Senat dianggotai oleh golongan bangsawan.
|
Undang-undang
|
Dewan Senat membincangkan hal pentadbiran dan merangka undang-undang.
|
Praeotor
|
Ahli Dewan Senat boleh dilantik menjadi konsul dengan syarat
|
Menjadi praeotor/ pemerintah tentera terlebih dahulu.
| |
Perhimpunan
|
Dewan Senat dibantu oleh Dewan Perhimpunan.
|
Rakyat
|
Dewan Perhimpunan diwakili oleh semua rakyat Rom.
|
Lulus
|
Dewan Perhimpunan bertanggungjawab meluluskan keputusan yang dibuat oleh
Dewan Senat
|
5. Apakah tugas ahli Dewan Senat dalam sistem republik di Rom pada tahun 509 S.M.?
Tema
|
Fakta
|
Dua
|
Melantik dua orang konsul
|
Tadbir
|
Membincang hal-hal pentadbiran negara
|
Rangka
|
Merangka perundangan
|
Keputusan
|
Menyampaikan keputusan kepada Dewan perhimpunan untuk diluluskan
|
6
|
Nyatakan perubahan-perubahan yang dilakukan oleh Julius Caesar terhadap sistem pemerintahan Rom .
| |
Tema
|
Fakta
| |
Meluaskan
|
Meluaskan kuasa ke Mecedonia,Yunani, Syam, Mesir, Perancis, Brittania (Britain) dan beberapa kawasan di Jerman.
| |
Pemerintahan
|
Menjalankan pemerintahan bercorak empayar.
| |
Berpusat
|
Membentuk pemerintahan berpusat.
| |
Menyatukan
|
Menyatukan wilayah kecil yang ditaklukinya.
| |
Menamatkan
|
Menamatkan pemerintahan republik
| |
Menguasai
|
Menguasai angkatan tentera dan senat.
| |
Diktator
|
Mengisytiharkan dirinya dikator.
| |
Gelaran
|
Menggunakan gelaran Maharaja.
| |
7. Terangkan perkembangan sistem perundangan dalam Tamadun Rom
Tema
|
Fakta
|
Bertulis
|
Undang-undang yang digunakan adalah berbentuk Undang-undang Bertulis
|
Kanun
|
Undang-undang yang pertama adalah Hukum Kanun 12
|
Pahat
|
Undang-undang ini dipahat pada kayu dan dikenali undang-undang Papan 12
|
Awam
|
diletakkan ditempat awam untuk dibaca dan dipatuhi oleh semua rakyat
|
Cabang
|
Undang-undang yang disusun itu terdiri daripada 3 cabang
|
Contoh
|
undang-undang sivil, undang rakyat dan undang-undang natura
|
Hak
|
undang-undang Rom menghormati hak individu untuk mendpatkan perbicaraan yang adil
|
Bukti
|
hakim akan menjatuhkan hukuman berdasrkan bukti yang cukup
|
Kumpul
|
Maharaja Justinian telah mengumpul,menyatukan dan membukukan undang-undang tersebut
|
Justinian
|
Usaha maharaja ini telah melahirkan kod undang-undang Rom yang dikenali undang-undang Justinian
|
8. Nyatakan prinsip- prinsip penting undang-undang Rom
Tema
|
Fakta
|
Sama
|
semua manusia sama disisi undang
|
Bukti
|
seseorang tidak bersalah sehingga terbukti bersalah
|
Adil
|
keadilan terhadap setiap individu
|
Hukuman
|
hukuman berdasarkan bukti yang cukup
|
Bicara
|
setiap individu berhak mendapat perbicaraan yang adil
|
9 Pada pendapat anda apakah kepentingan undang-undang kepada sesebuah masyarakat
Tema
|
Fakta
|
Tingkah laku
|
mengawal tingkahlaku manusia
|
Aman
|
mewujudkan kehidupan yang aman dan sejahtera
|
Sistematik
|
mewujudkan kehidupan yang sistematik
|
Harmoni
|
Menjamin keharmonian manusia dan masyarakat
|
Licin
|
melicinkan pentadbiran
|
Selamat
|
menjaminkan keselamatan dalam negeri
|
Masalah
|
Mengatasi permasalahan yang berlaku dalam masyarakat
|
Liar
|
Membendung tindakan liar manusia
|
Mana-mana yang munasabah
|
10 Jelaskan peranan Augustus Caesar sebagai pemerintah Rom
Tema
|
Fakta
|
Luas
|
Menjalankan dasar perluasan kuasa
|
Warisan
|
Mewajibkan pemerintahan secara warisan
|
Empayar
|
Mengasaskan empayar Rom
|
Diktator
|
Memerintah secara diktator
|
Tips belajar sejarah dengan berkesan
Kaedah Awwal :
Sediakan buku teks dan buku latihan Sejarah bersama-sama. Sila baca buku teks Sejarah tak kira bab mana pun dan baca sampai terlelap+tertidur+terlena+terbuai mimpi. Baca dan jangan hafal. Bila korang tersedar kembali, terus buat latihan.
Kaedah Sanian :
Buat latihan Sejarah mengikut bab sebanyak yang mungkin tanpa menyemak jawapan di buku teks atau sebagainya. Kalau tak reti jawab pun hentam je, takde hal punya. Buat sampai kalian semua tertidur. Bila tersedar kembali, baca buku teks Sejarah berkaitan dengan bab soalan yang dijawab. Tak perlu nak buka soalan tu balik, just tumpukan perhatian pada pembacaan buku teks. Korang akan tau kenapa cikgu suruh buat bendalah ni.
Kaedah Sulasa’ :
Buatkan perasaan cikgu Sejarah anda terbakar+mendidih+tercabar dengan soalan2 tak masuk akal berkaitan Sejarah…hehehe…maksud cikgu,korang kene rajin bertanya kenapa??Mengapa?? kepada cikgu2 sejarah korang.Contohnya, kenapa Sultan Melaka dan seluruh sultan-sultan di Tanah Melayu dulu ada kuasa mutlak??ataupun kenapa tentera Jepun yg datang Malaya suka merogol orang??..Barulah ada suasana diskusi dalam kelas..
Kaedah Arbaah :
Korang dah kena start buat latihan Sejarah atau soalan Sejarah past year. Mana nak cari?? tanya cikgu Sejarah kalian mahupun belilah di kedai2 buku berdekatan. pastikan bagi pelajar yang bakal menduduki PMR dan SPM, cuba selesaikan soalan-soalan sejarah 10 tahun yang lepas. Buat berulang2 ye.
Bab 2 tingkatan 4
Tamadun India.
1. Sistem pemerintahan Empayar Maurya
2. Perluasan empayar Chandragupta Maurya
1. Jelaskan sistem pemerintahan Empayar Maurya di India?
Tema
|
Fakta
|
Beraja
|
Sistem pemerintahan beraja dengan raja mengamalkan kuasa mutlak
|
Kukuh
|
Kedudukan raja diperkukuhkan dengan pelbagai bentuk upacara ritual
|
yang berasaskan kepercayaan bahawa raja itu adalah suci dan harus dihormati
| |
Penasihat
|
Golongan Brahmin bertindak sebagai penasihat kepada raja
|
Ksyatria
|
Golongan Ksyatria yang menjadi pemerintah tertinggi serta merupakan golongan
dominan
|
Maharaja
|
Chandragupta Maurya telah membentuk empayar Maurya dengan menyatukan kerajaan-
kerajaan kecil di India dan mengubah status raja kepada maharaja
|
Pataliputra
|
Empayar Maurya meliputi kawasan dari Teluk Benggala hingga ke Pergunungan Hindu
Kush dengan ibu negaranya terletak di Pataliputra
|
Asoka
|
Zaman kegemilangan Dinasti Maurya semasa pemerintahan Maharaja Asoka kerana berjaya menamatkan Perang Saudara
|
2 Bagaimanakah Chandragupta Maurya melaksanakan dasar perluasan empayar tamadun India?
Tema
|
Fakta
|
Tentera
|
mewujudkan pasukan tentera yang besar iaitu 600 ekor gajah, 1000 orang tentera berkuda dan 10,000 orang infantri.
|
Kuasai
|
menguasai seluruh India Utara
|
Kukuh
|
mengukuhkan kedudukannya
|
Takluk
|
menakluk Punjab
|
Tewas
|
Menewaskan Suleceus yang memerintah empayar Sulecid di Syiria dan sempadan India Barat.
|
Huraikan ciri-ciri pendidikan Zaman Vedik dalam Tamadun India
Tema
|
Fakta
|
Agama
|
Mementingkan keagamaan
|
Hindu
|
Agama Hindu sebagai teras
|
Lelaki
|
Didominasi oleh kaum lelaki
|
Wanita
|
Kaum wanita tidak mempunyai ruang menerima pendidikan
|
Kitab
|
Pendidikannya memberi tumpuan pembelajaran kitab-kitab veda
|
Sanskrit
|
BahasaSanskrit merupakan medium pengajaran penting
|
Hafalan
|
Kaedah hafalan digunakan untuk mendalami kitab-kitab veda
|
Teras
|
Pendidikan yang berteraskan agama Hindu dan Buddha
|
Istana
|
Pendidikan peringkat awal diberikan di istana dan di rumah
|
Tinggi
|
Pendidikan tinggi diberikan di Kolej Brahma
|
Universiti
|
Lahir universiti agama Buddha, iaitu Nalanda
|
Terangkan tujuan pendidikan dalam tamadun India
Tema
|
Fakta
|
Hadapi
|
untuk menyediakan manusia menghadapi hari selepas mati
|
Sempurna
|
Segala hukuman agama harus dipelajari supaya mereka dapat hidup
sempurna dengan nilai-nilai murni yang diajar oleh agama
|
Brahmin
|
untuk capai taraf sebagai Brahmin yang berpendidikan,
|
Sains
|
Pendidikan juga untuk meningkatkan ilmu sains.
|
Ilmu
|
Pendidikan di India bertujuan untuk menambah ilmu
|
Butahuruf
|
bertujuan mengatasi butahuruf
|
Jawatan
|
Pendidikan juga untuk mendapatkan jawatan dalam pemerintahan.
|
Terangkan aspek penekanan dalam pendidikan di dalam Tamadun India
Tema
|
Fakta
|
Agama
|
Mementingkan keagamaan dan agama Hindu
|
Kitab
|
Pendidikannya memberi tumpuan pembelajaran kitab-kitab veda
|
Hafal
|
seseorang harus menghafal pelbagai buku agama khususnya veda
|
Ritual
|
Menghafal peraturan ritual, mentera, dan lagu-lagu agama.
|
Saintifik
|
Mereka juga harus belajar karya sainstifik dan falsafah
|
Kegiatan ekonomi di India
Tema
|
Fakta
|
Pelabuhan
|
Tamralipti, Ghantashala,Kadura, Broach, Chual,Kalyan.Cambay
|
dagangan
|
Senjata,gading gajah,emas,berlian ,mutiara.
|
Perusahaan
|
pengeluaran tekstil, kain kapas ,sutera.,barang emas, mutiara , batu permata.
|
Hubungan
|
Hubungan antara kerajaan Maurya dengan Macedonia, Sri langka, rantau Asia Tenggah dan Asia Tenggara.
|
Maritim
|
Sejak tahun 100M, perdagangan maritim antara India dengan Alam Melayu
|
Nyatakan tentang Sresthin yang terdapat di India
TEMA
|
FAKTA
|
persatuan
|
persatuan perdagangan dan perusahaan
|
Bandar
|
wujud disetiap bandar
|
Tukang
|
contoh persatuan itu ialah persatuan tukang kayu, tukang logam, tukang kulit
|
kawal
|
Matlamatnya untuk mengawal harga, kualiti barang, dan gaji pekerja.
|
Undang-undang
|
Undang-undang telah digubal untuk mengawal persataun.
|
Raja
|
Pelaksanaan undang-undang telah diawasi oleh raja.
|
Kemajuan yang dicapai dalam bidang perdagangan tamadun India.
Tema
|
Fakta
|
perdagangan
|
Aktiviti perdagangan mengalami perkembangan pesat
|
Dalam
|
Perdagangan di dalam wilayah India
|
Luar
|
dan perdagangan luar
|
Contoh
|
seperti Makedonia,Sri Lanka, rantau Asia Tenggah dan Asia Tenggara.
|
Pusat
|
Pusat Perdagangan iaitu Anga, Kalinga, dan Karusa
|
Hasil
|
yang menghasilkan senjata,gading gajah, emas, berlian dan mutiara.
|
Pelabuhan
|
Mempunyai pelabuhan menghubungkan India dengan Negara luar
|
Contoh
|
seperti Tamralipti, Ghantashala, Kadura, Broach, Chaul, kalian dan Cambay.
|
Persatuan
|
Di setiap bandar wujud persatuan perdagangan dan perusahaan yang dikenali sebagai sresthin antaranya persatuan tukang kayu, tukang logam dan tukang kulit.
|
Matlamat
|
Matlamat persatuan adalah untuk mengawal harga, kualiti barangan dan gaji pekerja.
|
Undang2
|
Raja menggubal undang-undang untuk mengawasi perjalanan persatuan perdagangan.
|
Dasar
|
Dasar kewangan dan ekonomi yang sistematik
|
Matawang
|
menggunakan mata wang sebagai medium jual beli.
|
Bentuk
|
Contoh bentuk mata wang emas dan dikenali sebagai dinar, wang perak dan wang daripada cangkerang siput.
|
perusahaan
|
Terdapat sektor perusahaan seperti pengeluaran tekstil, kain kapas, sutera,
|
Barangan
|
perusahaan yang berasaskan barangan emas, mutiara dan batu permata.
|
Cukai
|
Pelbagai jenis cukai dikenakan terhadap pelbagai hasil perdagangan / hasil pertanian dan buah-buahan
|
Sara
|
Cukai dipungut untuk menyara anggota tentera, para pentadbir dan raja.
|
Alam
|
Perdagangan dengan Alam Melayu telah berkembang untuk mendapatkan hasil seperti rempah, bedak wangi, gading gajah, dan besi.
|
China
|
Dari China pula seperti tekstil, tembikar, barang kaca, dan minyak wangi.
|
Mengapakah ekonomi Tamadun India berkembang dengan pada abad ketiga SM?
Tema
|
Fakta
|
Dalam
|
Perdagangan dalaman di wilayah India
|
Luar
|
Perdagangan dengan Negara luar dengan Macedonia, Sri Lanka, AsiaTengah, Asia Tenggara
|
Pelabuhan
|
Terdapat pelabuhan penting seperti Tamralipti
|
Sresthin
|
Wujud persatuan perdagangan dan perusahaan / Sresthin / Persatuan tukang kayu / tukang logam / tukang kulit
|
Kawal
|
Persatuan mengawal harga barangan / kualiti barangan / gaji pekerja
|
Undang2
|
Undang-undang digubal untuk mengawal persatuan
|
Raja
|
Raja mengawasi pelaksanaan undang-undang
|
Mata wang
|
Mata wang emas digunakan sebagai medium jual beli
|
Dasar
|
Dasar kewangan dan ekonomi yang sistematik
|
perusahaan
|
Terdapat sektor perusahaan tekstil seperti kain kapas dan sutera , barang kemas seperti emas, batu permata dan mutiara
|
Cukai
|
Pelbagai jenis cukai dikenakan spt hasil pertanian dan buah-buahan
|
Maritim
|
Perdagangan maritim dijalankan dengan Alam Melayu, China, Rom dan Sri Lanka
|
Berdasarkan pencapaian tamadun India, bagaimanakah anda boleh meningkatkan perkembangan ekonomi negara kita?
Tema
|
Fakta
|
Inovatif
|
bersikap inovatif
|
Usaha
|
berusaha membaiki dan meningkatkan kehidupan sedia ada
|
Aman
|
mewujudkan sebuah negara yang aman
|
Adil
|
mewujudkan sistem pemerintahan mestilah kuat dan adil
|
Sistematik
|
mempunyai corak sistem pemerintahan yang sistematik seperti demokrasi atau republik
|
Wibawa
|
menjadi pemerintah yang berwibawa
|
Lampau
|
meneliti dan menghayati perubahan/ kemajuan yang telah berlaku dalam masyarakat lampau
|
Apakah kepentingan bahasa Sanskrit pada zaman vedik dalam tamadun India.
Tema
|
Fakta
|
Bahasa
|
Melahirkan bahasa Hindi, Urdu, Punjabi, Kasmini dsb
|
Utama
|
Sebagai bahasa utama zaman Vedik
|
Penulisan
|
Mempengaruhi perkembangan bidang penulisan
|
Kesusasteraan
|
Mempengaruhi perkembangan bidang kesusteraan
|
Apakah kesan peristiwa Perang Kalinga pada tahun 261 S.M terhadap Maharaja Asoka?
Tema
|
Fakta
|
Damai
|
Menekankan perdamaian dan kemajuan sosial
|
Agama
|
Menjalankan penaklukan melalui penyebaran agama Buddha
|
Tentera
|
Tidak menakluk melalui ketenteraan
|
Birokrasi
|
Membentuk pentadbiran birokrasi
|
Subscribe to:
Posts (Atom)